Iedere agrarische ondernemer heeft tien tot twintig procent tweede keus of restproducten. Grote ondernemers kunnen deze op volle pallets afzetten via veilingverkoop. Kleine ondernemers uit de streek hebben deze afzetkanalen echter niet, waardoor veel tweede keus of restproducten verloren dreigen te gaan of afgevoerd worden naar de voederindustrie. De Laarhoeve steekt hier een stokje voor. Het verwerkt de tweede keus of restproducten van kleine ondernemers door middel van productinnovatie tot allerlei nieuwe voedingsproducten. Vervolgens gaan de nieuw ontwikkelde producten terug naar de ondernemers die ze zelf verkopen. Met herkomstgarantie, want de Laarhoeve is een van de weinige partijen die de ondernemer de garantie biedt dat alleen eigen product in het potje terecht is gekomen.
Van varkensbedrijf tot proeftuin
Judy Kerkhofs is eigenaresse van de Laarhoeve. We moeten terug in de tijd om te horen hoe de Laarhoeve is ontstaan. Op het moment dat haar ouders hun varkensvermeerderingsbedrijf wilden overdragen, was er niemand om het voort te zetten. Judy zelf was werkzaam in de zorg. Echter na het lezen van een artikel over zorgboerderijen, maakte ze een sprong in het diepe en startte een van de eerste zorgboerderijen in Nederland. Onderdeel van het zorgaspect was het telen en verkopen van groente en fruit. Dit bleek een succes want inmiddels bestaat de Laarhoeve al meer dan 20 jaar. Van zorgboerderij is het bedrijf doorgegroeid naar ontwikkelboerderij en nu dan zelfs naar proeftuin. Het is een antwoord op voedsel- én talentverspilling. Judy Kerkhofs: “De vraag naar productinnovatie is in de loop der jaren dusdanig toegenomen dat zonder opschaling en verbetering van de faciliteiten niet alle lokale ondernemers geholpen konden worden. Door met de juiste partners een proeftuin op te zetten, konden we onze slagkracht vergroten.”
Inspelen op trends
De doelstelling van het POP3 Brabant-project is het ontwikkelen en toegankelijk maken van professionele testfaciliteiten voor productontwikkeling en -innovatie voor ondernemers die hun tweede klasse groenten, fruit, eieren en eventueel andere producten willen verwerken tot onderscheidende (streek)producten met toegevoegde waarde, waarbij op nieuwe trends wordt ingespeeld zoals ‘gezondheid’, ‘puur’ en ‘herkenbaarheid’.
“Een belangrijke trend is de ontwikkeling van gezonde producten, zoals verlaging van suiker- en zoutgehaltes, het behouden van vitamines en het verhogen van de voedingswaarde door toevoeging van natuurlijke stoffen, zoals bijvoorbeeld eiwitten. Dit laatste kan van grote waarde zijn voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen”, licht Judy toe.
Het samenwerkingsverband
Om te kunnen fungeren als testlocatie voor productinnovatie van (streek)producten, was een aantal vernieuwingen en aanpassingen nodig bij de Laarhoeve. Hiervoor heeft de Laarhoeve samenwerking gezocht met een vijftal partners. Drie agrarische bedrijven zijn onderdeel van het samenwerkingsverband: Akkerbouwbedrijf Verschure CV (‘De Kersenhof) , Aldo BV (‘Natuurlijk Tomaat’) en Coöperatie Heibloem (Lekker’nei). Naast de inbreng van expertise en netwerk brengen deze drie bedrijven ook eigen producten in voor productontwikkeling zodat in de pilotperiode van het project de testfaciliteiten konden worden uitgetest. De overige partners zijn de HAS Hogeschool en de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO). ZLTO draagt zorg voor de complete projectondersteuning en communicatie richting de doelgroep van agrarische ondernemers die behoefte heeft aan professionele faciliteiten voor productinnovatie en productie van toegevoegde waarde producten.